Svar på vanliga frågor


Hittar du inte svar på din fråga skicka den gärna via Epost

Före du registrerar dig

Du kan registrera dig som utställare, arrangör eller besökare.
Registrera dig – Klicka här

Registrera ditt konto hos oss och du får admin- rättigheter till Marknadens sida där du kan uppdatera information, kontaktuppgifter och publicera foton och filmer. Alltihop är helt kostnadsfritt!

Vår ide är att göra det möjligt för Besökare att enkelt hitta Marknader och Loppisar via vår guide. Med hjälp av vårt bokningssystem kan du ta emot bokningar dygnet runt, få betalt i tid och samtidigt minimera din administrativa tid inför och efter varje Marknad.
Planering är också viktigt, Besökare och Knallar/Utställare kan skapa kalenderpåminnelser inför Marknadsdagen och smidigt hitta till er Marknad via GPS-navigering.

Faktum är att väldigt få Marknader och Loppisar har egna hemsidor och har de en så är den ofta väldigt gammal och uppfyller inte riktigt kraven för att vara synbar vid en Google- sökning.
Vi erbjuder därför varje Marknad en helt egen hemsida – GRATIS! mot att Arrangören uppdaterar den med rätt information.

Guiden är kostnadsfri, men väljer du att använda bokningssystemet betalar du abonnemangsavgiften med kort. Du väljer själv om du vill bli debiterad månadsvis eller årsvis. Väljer du årsvis debiteras du en gång per år, dvs beroende på vilket abonnemang du valt är det avgiften x 12 månader.
Avgiften dras först 30 dagar efter att du registrerat ditt köp, vilket innebär att du har 30 dagars testperiod.

Ja det kan du, men du behöver skapa två separata konton.

Du behöver inte registrera dig för att söka Marknader och Loppisar, men om du vill skapa en Marknad som Arrangör eller presentera dina produkter som Knalle/Utställare måste du registrera dig.

Vem som helst kan registrera sig som Arrangör eller Knalle/Utställare. Är du privatperson, anger du ditt personnummer och adress. Har du ett företag, anger du företagets organisationsnummer och adress.

Allmänt

VIKTIGT

  • När du uppdaterar din profil med ALLA uppgifter enligt formuläret, presenterar du dig och det sortiment du säljer på ett snyggt och attraktivt sätt. När Arrangörerna kan se vad du erbjuder har du mycket större chans att bli godkänd av dem när du söker platser på deras marknader.
  • När du har en uppdaterad profil med foton på ditt sortiment kan Arrangörer mycket lättare hitta dig i KNALLEGUIDEN och skicka inbjudningar till dig för sina marknader. Även besökare som köpt av dig på marknader kan enkelt hitta dig via KNALLEGUIDEN och köpa mer, alternativt se vilka andra marknader du kommer sälja på och besöka dig igen.
  1. Klicka på knappen Logga in högst upp till höger i menyraden och använd användarnamnet och lösenordet du fick skickat till dig per mail vid registreringen av ditt utställarkonto.
  2. Klicka på ikonen för ”Admin” . Där du finner alla dina kontoinställningar.
  3. Klicka på ikonen för ”meny” och välj ”Utställare”. Klicka på pennan i tabellen på raden för den Knalle/Utställare du vill redigera.

VIKTIGT

  • Om du följer och uppdaterar din profil enligt formuläret, presenterar du dig och det sortiment du säljer på ett snyggt och attraktivt sätt. Det gör att du har mycket större chans att bli godkänd av Arrangörerna vars marknader du söker platser på när de kan se vad du erbjuder.
  • Om du har en uppdaterad profil med foton på ditt sortiment kan Arrangörer mycket lättare hitta dig i KNALLEGUIDEN och skicka inbjudningar till dig för sina marknader. Även besökare som köpt av dig på marknader kan enkelt hitta dig igen via KNALLEGUIDEN.
  1. Skapa konto. För att skapa ett användarkonto klickar du på knappen ”UTSTÄLLARE” på första sidan. Fyll i dina uppgifter enligt formuläret och klicka sedan på knappan ”SPARA” .
  2. Kontrollera din epost, du får ett mejl med namn och lösenord. Klicka på länken ”login” i mejlet.
  3. Ange Företagsuppgifter. Efter inloggning visas ett formulär ”Företagsuppgifter”. Följ instruktionerna och klicka på ”SPARA” när du är klar.
  4. Boka Marknad. Nu har du registrerat ett användarkonto som Utställare/Knalle och kan boka alla marknader i systemet.

Du kan med en drag- & dropfunktion flytta kartmarkören på Google maps till den plats som du tycker är mest relevant för platsen rent geografiskt, men då kommer du tappa vägbeskrivningsfunktionen. OBS! För att undvika att tappa vägbeskrivningsfunktionen rekommenderar Google automatisk närmaste intilliggande adress. Klicka på den och vägbeskrivningsfunktionen kommer att fungera som den ska.

Troligen finns redan din Arrangörssida på bokmarknad.se. Gör en sökning på någon av dina Marknader. Klicka in på en Marknad och klicka på ”KONTAKTUPPGIFTER” därefter klickar du på ditt Företagsnamn och då hamnar du på din Arrangörssida. Där klickar du på den blå knappen ”Detta är min sida” så kontaktar vi dig.
Om du inte hittar din Marknad, klickar du på knapparna ”SKAPA KONTO” eller ”REGISTRERA DIN MARKNAD NU” och väljer ”ARRANGÖR” därefter gör du ditt abonnemangsval och följer guiden för registreringen.

Först måste du skapa ett konto – KLICKA HÄR

Registrering sker i två steg. Fyll i formuläret så skickas namn och lösenord via epost. Logga in via länken i mejlet och fyll i dina företagsuppgifter.

När du är klar har du publicerat din sida i knalleguiden och kan boka valla anslutna marknader.

Troligen finns redan din Marknadssida på bokmarknad.se. Gör en sökning på Marknadens namn och finner du den klickar du på den blå knappen ”Detta är min sida” så kontaktar vi dig.
Om du inte hittar din marknad i guiden, KLICKA HÄR för att registrera dig som Arrangör. Efter registrering finns dokumentation om hur du lägger upp din marknad.

Bokningssystemet

För Arrangörer:

Systemet sorterar på platsnummer när sidan ”Mina Bokningar” laddas.
Fördelar:

  1. Du ser bokningar från samma utställare automatiskt grupperade när sidan laddas och får en snabb överblick över deras status
  2. Det är lätt att se om en utställare hamnat på ”fel” plats då denna bokning dyker upp mitt emellan en annan utställares bokningar
  3. När du filtrerar bokningar med hjälp av status menyn så grupperas bokningarna automatiskt efter plats och därmed utställare

Nackdelar:

  1. Senast inkomna bokningar hamnar inte överst på sidan när den laddas utan du måste filtrera dem med hjälp av status menyn

För Arrangörer:

Det går att neka ”nästan” alla bokningar 🙂 Det viktiga är att ge tydliga meddelande till varför du ”nekar” en bokning. Tex – ”Jag nekar denna bokning för att du redan har en bokning (nr XXXXX) för samma plats som jag godkänt”.

Bokningar kan nekas vid ALLA boknings-status UTOM när bokningen är:

  1. Nekad, du har redan nekat den.
  2. Avbokad, utställaren har avbokat.
  3. FaktureradGår att avboka! Utställaren har mottagit en faktura. Du kan ändå avboka för att frigöra platsen för nya bokningar i systemet. Notera dock risken att Utställaren hinner betala utan din vetskap.  En faktura kan ju ligga som obetald i systemet trots att den är betald OM den betalats på annat sätt än online med kort eftersom vårt system inte kan registrera dessa betalningar. Dessa måste du själv markera som betalda. ELLER om du inte laddat om sidan ”Mina Bokningar”. Har du sidan laddad i din browser och någon samtidigt betalar en faktura med kort – syns detta inte för dig förrän du laddar om sidan.
    1. Om du ändå nekar en Fakturerad bokning föreslår vi följande åtgärder:
      1. Kontrollera ditt bankkonto – är fakturan redan betald? Då behöver du manuellt hantera kreditering och återbetalning.
      2. Ring Utställaren. Det går visserligen iväg ett mejl när du avbokar med ditt personliga meddelande men som extra säkerhetsåtgärd är det bra att personligen kontakta Utställaren så de vet att de förlorat sin plats samt förhindra att fakturan betalas.
  4. Betald, Går att avboka! Det går att neka en bokning som redan är betald för att kunna frigöra platsen för nya bokningar. Dock är det viktigt att veta att systemet inte hanterar kreditering av fakturor eller återbetalningar. Pengarna har betalats ut till ditt bankkonto, du måste därför sköta denna hantering och bokföring manuellt.

Som Arrangör kan du markera vilka bokningar som skall ha VIP status. (Utställare/Knallar som är dina trogna återkommande kunder från år till år)

Du bestämmer själv när VIP-bokningar skall skapas genom att klicka på ”VIP inbjudan” på sidan ”mina bokningar”.  Alla Utställare/Knallar med vip-status blir automatiskt bokade på det marknadsdatum du väljer i stegen för ”VIP inbjudan”. Utställaren/Knallen får samtidigt ett mejl med instruktioner om hur de bekräftar sin bokning och fakturan ligger färdig i systemet.

VIKTIGT! När de nya vip-bokningarna skapas, justeras de enl. gällande prislista. Det innebär att om du vill förändra dina priser måste du göra det före du skickar ut dina VIP-inbjudningar. Skulle du glömma det momentet innebär det att alla dina VIP-bokningar får samma pris som föregående bokningstillfälle, vilket ej går att justera i efterhand.

Eftersom alla VIP-bokningar skapas automatiskt kommer du se dem ligga klara i systemet under dina bokningar direkt efter det att inbjudningarna har skickats.

Övriga Utställare/Knallar bokar precis som vanligt.

Det är enkelt! Registrera ett konto hos oss och du får direkt tillgång till mer än 1000 Marknader och Loppisar i Sverige. Via en kartvy över marknadsområdet ser du vilka platser som är bokade respektive lediga. Välj Marknad, boka din plats och betala din faktura – Klart 🙂

Grundinställningen på kredittiden är 10 dagar, dvs 10 dagar har Utställaren på sig att betala fakturan från den dag Utställaren mottog fakturan men du kan givetvis ange dina egna inställningar för kredittid. Läs mer ->
Bokningssystemet skickar alltid 4st påminnelser (se nedan), för att säkerställa att fakturan betalas i tid.

Då en faktura förfaller, mister Utställaren sin plats och den blir automatiskt ledig att boka för andra. Genom att förlänga kredittiden blir platsen ”bokad” igen och därmed ej tillgänglig för nya bokningar. (Mer information nedan).

När en faktura förfaller har Arrangören tre val.

  1. Kontrollera med din bank om pengarna har kommit och markera fakturan som betald i systemet.
  2. Förläng kredittiden med 10 dagar.  Gå till sidan ”Mina Bokningar” och klicka på ”Förfallna” och sedan på symbolen ”klocka” på raden för den faktura du vill förlänga kredittiden för.
    1. Förlänger du kredittiden blir platsen ”bokad” igen och försvinner automatiskt från listan över tillgängliga platser för nya bokningar.
  3. Annullera bokningen, klicka på det röda krysset
    1. Väljer du att Annullera bokningen kommer den att raderas utan ytterligare information till Utställaren. Denne har dock fått fyra påminnelser, vid 5, 3, 2 & 0 dagar kvar till förfallodag samt information om att bokningen skulle komma att raderas om fakturan ej betalades i tid.
    2. Platsen blir automatiskt tillgänglig för nya bokningar.

Det beror helt och hållet på när Arrangören går in och bekräftar din bokning.
Din bokning registreras i realtid i vårt bokningssystem och där finns det ingen fördröjning.

Bokningssystemet skickar alltid 4st påminnelser innan förfallodatumet, för att säkerställa att Knallen/Utställaren inte ska missa att betala i tid. Betalas inte fakturan i tid, mister Knallen/Utställaren sin plats och platsen blir automatiskt ledig att boka för andra.

Kortbetalning av fakturor

För att aktivera kortbetalning av dina fakturor måste du registrera ditt bankkonto här på BokaMarknad.se
Det gör du genom att gå till sidan ”Registrera konto för onlinebetalning med kort

Förberedelser:

  1. Du behöver fotografera din id-handling och spara bilden på din dator i formatet JPEG, TIFF eller PNG.
    • Som godkänd id-handling accepteras:
      • id-kort utfärdat av Skatteverket
      • svenskt giltigt pass
      • svenskt nationellt id-kort
      • svenskt körkort
      • svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
      • svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
  2. Personuppgifter på firmatecknare. Förnamn, efternamn, adress och personnummer.
  3. Ta fram ditt registreringsbevis. Du behöver ange företagets (föreningens) namn exakt så som den anges på ditt registreringsbevis.
  4. IBAN nummer till ditt bankkonto.

Lagring av känslig information
Vi lagrar inte personnummer, id-handling eller IBAN nr. Övriga uppgifter du anger i formuläret lagras på vår server, dels för att de faller inom ramen för vad som kallas offentlig handling samt att det skall vara enkelt att redigera din kontoinformation.

OBS! Alla uppgifter i formuläret för kontoregistrering kommer att kontrolleras manuellt av kortinlösenföretaget. Det innebär att din kontoregistrering kan komma att avvisas. Du får då ett mejl med information om vad du behöver uppdatera för att ditt konto skall bli godkänt. Det är mycket viktigt att du i så fall omgående uppdaterar ditt konto, annars kommer funktionen för kortbetalning av dina fakturor att sluta fungera. Läs mer i vår ”FAQ” under ”Verifiering av Bankkonto (”unverified”)”

På sidan ”Mina bankkonton” finner du en lista med alla dina registrerade bankkonton. Tryck på knappen Redigera

Kom ihåg att förbereda dig på samma sätt som när du registrerade kontot. (Se ”Registrera konto för kortbetalning”)
Eftersom vi inte lagrar din id-handling måste du alltid ladda upp bilden igen. Detta fungerar även som en säkerhetsåtgärd så att obehöriga personer inte skall kunna verifiera sig som användare av ditt bankkonto då id-handlingen alltid kontrolleras av banken i efterhand.

På sidan ”Mina bankkonton” finner du en lista med alla dina registrerade bankkonton. Tryck på knappen Radera

Glöm inte att skapa ett nytt bankkonto för att undvika att funktionen för kortbetalning av fakturor slutar att fungera för den Arrangör som bankkontot är kopplat till.
Du aktiverar kortbetalning igen genom att antingen skapa ett nytt bankkonto eller aktivera ett befintligt. Glöm inte att bokföra/spara alla transaktioner före du raderar kontot.

Kom ihåg att ev. redigera din Arrangör för att ange alternativa betalningsmetoder om du väljer att avaktivera kortbetalning. Läs mer om det under rubriken ”Aktivering & Inställningar av betalningsmetoder” på sidan FAQ.

Obs! Före radering av bankkonto. Före du raderar ett bankkonto är det viktigt att du sparat/bokfört alla transaktioner tillhörande kontot, då dessa ej kommer att vara synliga på sajten efter radering. Istället för att radera ett konto kan du skapa ett nytt eller redigera ett befintligt konto.

Har du raderat ett bankkonto av misstag?

Det går att återskapa kontot inom 30 dagar från radering därefter är kontot oåterkalligt raderat. Vår support kan hjälpa dig återställa bankkontot. Fyll i formuläret på vår Supportsida

När du registrerar ett bankkonto aktiveras automatiskt funktionen för kortbetalning av dina fakturor. Utskrivna fakturor får också en informationstext om att fakturan går att betala med kort online. Du kan aktivera/stänga av funktionen för kortbetalning på sidan ”Mina Bankkonton”.

Inställningar för betalningsmetoder
Du styr vilka betalningsmetoder du vill tillåta genom att redigera Arrangören som är kopplad till bankkontot.

I formuläret för att skapa/redigera en Arrangör finns det fält för Bankgiro, Plusgiro och Swish. Du styr kombinationen av betalningsmetoder genom att fylla i eller utelämna några av dessa fält. De fält som lämnas tomma anges helt enkelt inte på dina fakturor. Vill du enbart använda kortbetalning så lämnar du samtliga fält tomma.

OBS
Det är endast kortbetalningar som automatiskt registrerar fakturor som betalda i vårt system
. Alla andra ”offline” betalningsmetoder (Bankgiro, Plusgiro, Swish) kräver att du manuellt anger fakturor som betalda på sidan ”Mina Bokningar”

Redigera din Arrangör på sidan ”Mina Arrangörer” genom att trycka på pennan i tabellen.

Årsavgift
Årsavgiften per bankkonto är för närvarande 550kr exklusive moms och debiteras årsvis i förskott.
När du skapar ett bankkonto debiteras samma betalkort som du använder för din kontoplan.
Dragningen sker på samma dag som bankkontot skapas och därefter årsvis.
Vid radering av konto upphör samtidigt debitering av relaterad årsavgift.
Innestående årsavgifter återbetalas ej vid radering/uppsägning av konto.

Transaktionsavgift
Transaktionsavgift för fakturor som betalas med Europeiska kort är för närvarande 2.8% av totalbeloppet + 1.80kr.
Transaktionsavgift för icke Europeiska kort är för närvarande 3.9% av totalbeloppet + 1.80kr.
Transaktionsavgiften dras från Fakturans totalbelopp, före utbetalning till ert bankkonto.
Ett exempel: Fakturans totalbelopp är 1000kr. Transaktionsavgiften blir 1000kr*2.8%=28kr, 1000kr-(28kr+1.80kr)=970.20kr vilket utbetalas till ert bankkonto.

Vi reserverar oss för ev prisjusteringar och äger rätten att justera årsavgift och transaktionsavgifter vid behov. Förändring av kortavgift meddelas till registrerade kontoinnehavare via epost.

Ingen uppsägningstid.
Du kan när som helst stänga av och återaktivera dina bankkonton på sidan ”Mina Bankkonton”. Ett konto är uppsagt och avslutat samtidigt som det raderas.

Obs! Före radering av bankkonto. Före du raderar ett bankkonto är det viktigt att du sparat/bokfört alla transaktioner tillhörande kontot, då dessa ej kommer att vara synliga på sajten efter radering. Istället för att radera ett konto kan du skapa ett nytt eller redigera ett befintligt konto.

När du registrerar ett bankkonto genomför kortinlösenföretaget en verifieringsprocess. Den information som saknas eller behöver uppdateras förmedlas till dig via epost. Ser du symbolen Unverified på sidan ”Mina Bankkonton” så betyder det att du behöver komplettera det kontot med information.

Vad händer om jag inte verifierar mitt konto?

Saknad information måste uppdateras inom sju dagar efter den första betalningen av en faktura eller när utbetalat belopp överstiger 15.000kr beroende på vilket scenario som inträffar först.

Uppdateras inte kontot med efterfrågad information pausar kortinlösenföretaget kontot och håller inne alla utbetalningar tills dess att kontot verifieras. Kvarstår kontot som overifierat efter 21 dagar så återbetalas alla transaktioner till betalarna och kontot blockeras tills problemet är löst.

Säkerhet

Bokamarknad.se är byggd i WordPress. Vi använder oss av en webhost i världsklass och marknadsledande säkerhets-plugins samt ssl-certifikat och https kommunikation. Trots det kan vi aldrig garantera att inte bli hackade. Säkerhet är något vi tar på största allvar och eftersträvar högsta möjliga nivå. (Det är tex därför vi kräver så krångliga lösenord på våra användarkonton) Dessutom lagras aldrig några kreditkortsuppgifter i vår databas! Du kan läsa mer i vår policy för datalagring.

Vi skyddar alla epostadresser på servern före sidan visas i webläsaren. Det är det starkaste skyddet som går att ha. Trots det kan vi aldrig garantera att kontaktinformationen som visas på sidorna för Marknader, Loppisar, Arrangörer & Knallar/Utställare är helt säkra. Hackers är uppfinningsrika och letar ständigt efter nya sätt att ta sig förbi olika skydd. Säkerhet är en mycket viktig fråga för oss och vi strävar efter att hålla högsta möjliga nivå, utan att förlora kontaktfunktionerna som är nödvändiga för sajten.